SuperNerdy
Assalamualaikum

Navigation : Hover the image



Entries Owner Link Goodies
Hello and Assalamualaikum guys. Welcome here . I am Nurul Aini. Owner of this skin. Please don't remove a credit.

Bold

Underline

Blockquote
Strike




Shoutbox





Put your shoutbox here

Thanks

Template : Nurul Aini
Owner : SuperNerdy
Other : Favim Adobe Background
KKGeo : jenis-jenis :
Thursday, April 25, 2013 | 1:59 AM



Pengangkutan awam merupakan alat pengangkutan utama bagi setiap
penduduk untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Oleh sebab itu,
pengangkutan awam hendaklah memenuhi beberapa ciri antaranya ialah mempunyai
masa yang tepat, kekerapan yang tinggi, sentiasa ada, cepat, selamat, mudah
diperolehi, selesa, dan murah. Daripada pemerhatian yang saya jalankan di kawasan kajian saya , terdapat beberapa jenis Pengangkutan awam yang digunakan iaitu bas , kapal terbang , van dan sebagainya .
Bas City Liner kerap diguna oleh orang ramai . Bas City Liner kerap lalu di Pengakalan Chepa pada setiap 25 minit . Ini kerana , terdapat beberapa perhentian bas di sekitar kawasan Pengakalan Chepa . Bas ini mula berkhidmat pada pukul 6.55pagi sehingga 11.00  malam . Tambang perjalanan bergantung kepada perjalanan kita . Pihak Bas Cityliner juga memperkenalkan “Fast Pass” iaitu Sistem Tiket Elektronik terkini yang digunakan oleh Cityliner yang membolehkan nilai disimpan di dalam kad, butir perjalanan direkodkan dan nilai tambang setiap perjalanan ditolak daripada nilai simpanan di dalam kad. Dikhaskan untuk kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah sahaja, pelajar berpakaian seragam, Orang Kurang Upaya (OKU) dan warga emas (berumur 60 tahun ke atas).
Kapal terbang Firefly juga merupakan pengangkutan awan yang digunakan oleh orang ramai yang hendak ke luar negeri atau ke luar negara . Kapal terbang Firefly kerapa lalu di Pengakalan Chepa pada setiap 1 jam 5 minit . Kapal terbang Firefly berkhidmat seawal pukul 7.20 pagi sehingga 10.20 malam .  Tambang perjalanan domestik hanyalah RM 45 sahaja .
Van sama ada van sekolah atau van pekerja adalah salah satu daripada pengangkutan awam harian penduduk di kawasan kajian saya. Van sekolah semestinya digunakan oleh pelajar sekolah kerana
mungkin ibu bapa mereka sibuk untuk menghantar dan menjemput mereka pulang dari sekolah.Van pekerja pula digunakan oleh majikan untuk mengambil dan menghantar pulang


Thanks for reading. Do leave a comment.



|